lunes, 27 de junio de 2011

"ÑANDE YPYKUÉRA" PEGUA MOMBE'UGUA'U

1) TEJU JAGUA: Hete ojogua umi teju tuichávape, ha oguereko pokôi jagua akâ. Kóva hina Tau ha Kerana memby ypykue. Hete tuichágui ndaikatúi oipuru mbarete oguerekóva. Es un gran lagarto con siete cabezas de perro. Dominador de las cavernas y protector de las frutas. Se alimenta de frutas y también de miel de abeja que su hermano Jasy Jatere le trae.

 2) MBÓI TU'Î: Kóva hina Tau ha Kerana memby mokôiha, hete mbói ha iñakâ tu'î. Oje'émi hese ha'eha mba'e he'ô rerekuára. Avei ha'e pira, mbusu, ysapy ha yvoty ñangarekohára. Es una enorme serpiente con cabeza de loro. Sus dominios son los grandes esteros, y es hado (protector) de los animales acuáticos y anfibios, del rocío, de la humedad y de las flores.

3) MOÑÁI: Kóva hina Tau ha Kerana memby mbohapyha. Ñu ha yvytu jára, ipokovívare ija'éva ha mondaháre avei oñangareko ha oipytyvô. Dios de los campos, los aires y las aves, protector de los robos y de las picardías. Era aficionado a robar y acumular el producto de su rapiña en una gruta del cerro, él fue al Cerro Yvytykuápe, hoy Cerro Kavaju en Atyra. Según la historiaue quemado por Avare Tume en la gruta que desde entonces se llama Moñaikuare, cerca de Yaguarô, con él fueron quemados sus seis hermanos y  Porâsy, quien se sacrificó para salvar a su pueblo de la dominación de los siete hermanos monstruos maléficos.

4) JASY JATERE: Kóva hina Tau ha Kerana memby irundyha. Ko mitâ'i yvágaicha hesa hovy hasy   ha kuarahy mimbícha iñakârague sa'yju.  Oĝ uahêvo  asajepyte ndaje  osê  omosarambi mborayhu.
Oje'e hese opívo oguataha ha oguerekoha ipópe ka'a rakâ pehêngue ome'êva ichupe mba'ekuaaita. Dicen que es un hombrecillo de cabellos dorados, considerado como el señor de las siestas, poseedor de una especie de varita mágica fuente de su maravilloso poder. Es el protector de las abejas y del ka'aruvicha. Extravía a los niños para llevarlos junto a su hermano Ao Ao.

5) KURUPI: Kóva hina Tau ha Kerana memby poha. Karia'y karape'i oikóva asajepyte ka'aguýre ñemiháme. Oikóje ohapera'ârô mitâkuña osêva asajerei hógagui. Kurupi ojuráne katuete ha ogueraha ka'aguy hesakâhápe kapi'ipe rovyû ha hyakuâvureíva ári orairô ombotarova térâ ojuka peve. Con enorme miembro viril, largo como un lazo; el Kurupi es el espíritu de la fecundidad, dominador de las selvas y de los animales silvestres. Secuestra a criaturas y mujeres. Anda de siesta (de ahí también su apodo de Kurupi la dóse) y al atardecer. Siendo su hábito perseguir a las mujeres que andan fuera de su casa. Se afirma también que el Kurupi tiene los pies al revés para despistar a los que trataban o tratan de perseguirlo.

6) AO AO: Kóva hina Tau ha Kerana memby poteîha. Oje'e Ao Ao  oikoha kure ka'aguýramo  ha ijatyha hendivekuéra; oiko haĝua oñondive kuimba'e ro'o rapykuéri. Ndaje kuimba'ekuéra ojehekýi haĝ ua  Ao Aógui,  ojupi yvyra rakâ rehe;  ha upéicha jave  Ao Ao  ojo'o  yvy  ha  oity  yvyra, ho'u haĝ ua kuimba'e.
También hado de la fecundidad. Dejó muchísima descendencia, es caníbal y considerado como dominador de los cerros y montañas. Solo aquellos hombres que trepan a una palmera, árbol que tiene cierta virtud contra el Ao Ao, consiguen salvarse de él.

7) LUISÔ: Kóva hina Tau ha Kerana memby pokôiha. Ojogua peteî jaguápe; ivai, hesa vera ha iñakâ guasu. Pyharepyte vove oho ojapajeréi te'ôngue ári, upévare hesa'yju ha ine. Oîramo kuña imembýva pokôi kuimba'e, pe pahaguéva ha'eva'erâ katuete Luisô. Considerado como el señor de la noche y compañero de la muerte, el Luisô tiene por dominio los cementerios, alimentándose de la carne de los difuntos. Es feo, de cabello largo y sucio, de olor fétido; causa repugnancia y terror en cualquier mortal.

6 comentarios: